Wednesday, March 07, 2012

keja mcm nak mati

org kate ni cuma perumpamaan. tp kalo nak mengumpamakan situasi anda dgn phrase nie pun, silela pk 100 kali, adekah situasi anda sesuai digunakan perumpaan ini. 

Perumpamaan "keja mcm nak mati" nie,  adekah sesuai digunakan bagi pekerja yg :-
- hampir 90% hari kerjanya dlm setahun tidak perlu stayback ke lewat malam
- ade waktu kerja yang tetao
- tidak perlu dtg bekerja pada hujung minggu
- yg masih ade masa utk bertwitter, update facebook, whassap segala pada waktu ofis hour
- yg benda paling berat penah diangkat pun adalah satu rim kertas A4, itu pun bukan tiap2 hari

kalo tanye aku tentula tak sesuai. dan aku tak nafikan aku pun selalu guna terms nie walhal aku pun dua kali lima gak. agaknye, mungkin sbb aku rasa kurang ikhlas masa buat keja menyebabkan lancang je mulut aku melontarkan ayat2 macam nie kekadang. Yelah kan, bile tak IKHLAS, kite akan mula BERKIRA. bila mula BERKIRA, kita akan LUPA betapa bertuahnya kita masih ade kerja, boleh beli barang yg kita suka dan mcm2 laa lagi. yg kita INGAT nape tahun nie keja lg byk, tp appreciationnye kurang dr tahun lepas.

dan aku guarantee laa 3-4 bulan lepas kita dpt token penghargaan atas kerja kita tu, mesti kita akan kembali mengomplen dan mengira2. So, daripada kite sibuk mengira, baik belajar cara  mengikhlaskan diri masa bekerja. camne? owh, korang gaji besar, mesti buah pikiran pun besar gak kan~ ;p

p/s: ikhlas mase wat collection mase bulan nak posa n raya jek..hihihi

No comments: