Sunday, October 31, 2010

no more nightmare . .

slps aku penah nitemare pasal tak dpt g mane tah sbb tak ade passport, adelah 3-4 kali lagi aku dpt mimpi camtu, aku terus plan n pk when is the best time nak buat pasport. taknak buat awal sgt sbb rm100 tu for 2 years je.agak tak berbaloi. so memula nak buat mase tgh cuti raya yg panjang. tp akhirnye tinggal plan jelah. lgpun konfem laa ramai gile org kot. so aku tangguhkan lagi ke bulan yg berikutnye (aku mmg seorg procrastinator yg tegar) sedar2 aku dah nak kena assign ke shah alam, so menggelabahlaa aku, nak tanak disuatu pagi jumaat tu aku tawakal jelaa pegi imigresen sri rampai yg dekat gile dgn ofis aku tu.

seriusli aku gamble je. sbb pas survey2, bff aku kate situ ade tempat amik gamba. so aku just fotostat ic depan belakang n isi borang yg dah didonlod.

indeed, sane ade tpt amik gamba. bukan satu je malahan tiga tpt. instant picture. RM12 for 6 passport photo. mahal kan? quality plak out. tp ok laa dikala aku nak cepat nie. haritu sengaja laa aku pakai baju warna pink n mekap (kalo tak mekap pakai ponds moisturiser n bedak baby je). cantik skitlaa gamba utk ditepek dlm passport tuh.

bile masuk je tpt imigresen tuh, aku bglaa borang putih tu. tp staff situ bg borang lain utk diisi. (aku konfius, ape matlamat diorg upload borang dlm website tp akhirnya suh kite amik borang kat situ gak). aku amik jelaa isi balik. then bg borang balik + ic ori + ic photostat depan belakang 1 helai+gamba passport 2 keping n staff situ bg aku no giliran dgn borang n brg2 td. 

mungkin aku bernasib baik pada pg jumaat tuh. dah kul 8 pagi, tp nombor giliran aku 25 n mase tu diorg tgh serve no 15.mmg tak ramai org.kaunter plak byk. pas no dipanggil, aku bg borang n borak2 laa dgn staff tuh.boleh tahan mamat tuh tp dah kawen laa (haha..sempat lagi kan??) cop sana cop sini. dah setel. then diorg panggil lagi. suh byr. rm100 jek.

mengikut piagam pelanggan diorg, passport akan siap within 1 jam. aku tgk jam aku dah kul 8.15 kot. kalo nak tggu sejam lg lambat gile kot aku masuk ofis. tgh aku berkira2 nak balik ofis n amik kemudian ke (just bawak resit n amik no giliran balik) atau nak tggu je aku tgk kat kaunter serahan passport tuh dah start bg passport utk no giliran 13. so aku rase cam ade harapan nak dpt awal. spt aku jangka dlm 20 minit camtu aku dah leh amik dah. fuhhhhhhhhhhhhhhh lega gile kot..dah setel satu menda..

so singapore . . tunggu daku~

No comments: