Tuesday, September 15, 2009

bile turn aku masak utk buka . .


aku rase malas nak pegi pasar ramadan. 1st sbb tatau nak beli ape. 2nd sbb aku tak rase byk kedai yg still buka. sbb raya tggl bape hari je lg. memandangkan tggl aku n mak aku je yg nak buka nnt, so aku masak maggi kari penuh sayur, kuih cara dan air sirap tembikai. dah lame gak tak buat kuih cara nie. so aku tibaikan jela resipinye:

kisar daun pandan, air masak dan santan kelapa sampai nmpk halus daun pandan tu. pastu tapis, buang hampas tu. air pandan santan tu dituang balik dlm blender tu (tp kena laa cuci dulu) pastu letak telur, tepung, pewarna epal ijau dan sedikit garam (nak naikkan lemak santan tu). blender smp sebati. pastikan tak terlalu cair n terlalu pekat. panaskan acuan. gune daun pandan yg dilayurkan skit dgn skit planta. sapu kat acuan. utk elakkan melekat. pastu masukkan adunan dlm acuan. biar hampir2 nak penuh. pastu letak gula pasir dlm separuh sudu teh kat setiap lubang acuan tu. n then masak jelaa spt biasa.

mak aku tak komplen. aku assume lepas laa..

2 comments:

ella said...

terer2...

rina said...

aku tak tau pon buat kuih ni..tapi namo aku tak suka kuih cara gula ni, aku suka yg kuih cara berlauk..kaler kuning tu hheehe