Thursday, September 24, 2009

Ceriteraya episod 1

(aku ske laa buat part2 nie..tp kang..tggu 2-3 minggu baru sambung)

asalnye, my raya holiday was supposed from 18/9 - 27/9. however, since my sis terberanak awal, terpaksa awalkan cuti. so jdnye my raya holiday started on 14/9 - 22/9. 14/9 tu half day. pas je kuar ofis, my destination was chow kit. mission: to find lapik meja plastik n acuan for cupcake. so, jumpe 1st house deco shop, dah nmpk byk lapik plastik lawa2 n murah. so i bought 2m @ rm15. next, aim for the 'bake with yen' shop. mak aih, ramainye kaum2 hawa tgh beli brg2 buat kuih raya! kaum adam pun ramai gak. ramai tggu kat luar n tepi kaunter cashier. ade gak 2-3 org kaum adam tgh beli barang tp beli sambil on hp, tanye si bini laa tu. actually nak beli paper cup cake je, tp akhirnye aku beli kotak kek, lapik kek, kotak cup cake, paper cup for cookies. tak abis byk pun kat sini, dlm rm30 je.

dr sane, aku ke sogo. beli susu skit. n then mengabiskan 2 jam kat level baju baby. cari booties, mittens dan pape barang keperluan Kasih. sumenye on mak long die laa. sbb tgh mode bulan pose, so aku tak belanje byk pun, dlm rm100.


Proses membuat kuihnye bermula 3 hari sebelum raya. Proses mengemas rumah dah bermula secara perlahan2 seminggu sebelum raya. Memandangkan my mum dah beli ketuhar baru, stand mixer baru n mcm2 laa barangan buat kek, I had no choice but to increase the production of the kueh raya. For the start, I baked buttermint cookies with choc. Followed by all time favourite cornflakes honey and cornflakes cookies. The best thing with the new oven is that, I didn’t have to move around. I can be statutory seat in front of the tv with the oven besides me. Nice!


Besides the homemade kueh raya, mom also bought must have kueh tunjuk; London almond, pineapple tart and hazelnut and almond cookies. 2 days before raya, me and mum having a raya spree at the bintang hypermarket. Tahun nie, hanya kami berdua yg membeli barang2 basah dan kering utk dimasak mase raya. In 45 minutes kami Berjaya memenuhkan hamper 2 troli dan mengabiskan almost rm300. itupun sebab my mum yg sibuk memborong periuk n kuali baru.


Btw, did u noticed that zakat fitrah tahun nie is RM7 seorang compared to RM5++ last year? Obviusly keadaan ekonomi skang, esp the inflation masih lagi tak dpt di kawal dgn sewajarnye, so menyebabkan zakat tu naik mendadak. Hopefully golongan2 yg sepatutnye dah dpt manfaat drpd zakat2 dan dermaan sempena raya dan pada masa2 akan datang.

3 hari b4 raya, aku sempat mencelahkan satu iftar ngan kawan lepak mase kat utp dulu; sue. pasal buka pose nie, aku selit dlm iftar sana sini part 2 nnt.

Sehari before raya, adelah hari yg paling aku tak ske. Nape? Sbb kena pegi pasar borong selayang. Walaupun setahun hanya skali aku memijakkan kaki ke pasar basah tu, aku mmg tak ske nak pg pasar basah tu! Tp terpaksalaa pegi, mak dah tak larat nak meredah pasar. Tp yg menambahkan rase tak best tu, kerahan kerja ke pasar tu dh tggl 2 org je drp 3 org. sbb kerahan yg satu lg tgh berpantang. Tp adil laa kan? Die pun bukannye dpt makan ape yg kitorg beli tu. Sbb kitorg nie selamanye amatur, utk membeli brg2 dlm senarai yg tak bape panjang tu je dh memakan masa hampir 3 jam. Kalo tak kerana kami menggunakan kelebihan kami, mungkin lebih lame kot. Haha..ngorat2 laa skit, cepat skit dpt barang. :p


Malam sblm raya, aku layan tv sambil buat kek coklat. Diikuti, sapu lantai, mop lantai dapur dan ruang tamu. Then, membasuh balang2 kueh raya dan gelas2 khas utk raya. Last but not least, cuci bilik air.(agak malang skit tahun nie, boleh plak terkena turn aku cuci bilik air masa raya). Pastu aku tido mati. Aku sedar je mak aku tgh bising2 kejutkan adik2 aku g solat raya. Aku? Sah2 laa tak pi.mmg tak dpt nak bangun.


Cite pas solat raya? Tggu part 2..


No comments: